no et perdis...

dimarts, 28 d’agost del 2012

June Bug Dress Tutorial- Part 2

Per a veure com obtenir les peces del patró ves aquí

Avui tallarem i cosirem el vestit.

Aquestes són les peces  que hem de tallar i l'aspecte que  han de tenir:
1 peça abotonada (flap)
1 vista de  la peça abotonada (flap facing)

1 costats del davanter (bodice front sides)
1 darrere (back)

2 mànigues (sleeves)
1 vista del darrere (back facing)
1 vista dels costats del davanter (front sides facing)


També  necessitarem:

  • biaix per  a rematar  les  vores de les mànigues i la vora  de baix  del vestit i per a fer  el viu decoratiu de  la  vora de la peça abotonada i butxaques. Jo la vaig  comprar  ja feta, però MADE té un tutorial fantàstic per a fer-la i un altre  sobre  com cosir-la. Per a  les  que no us  va l'anglès aquí teniu un tutorial claríssim de La Inglesita (un bloc GENIAL) de  com tallar cinta de  biaix en un pispas.
  • corda fineta per a  fer  el viu. Jo la compro als "xinos" molt  bé de  preu. No és necessari que sigui especial ja que va recoberta de tela i no es veu. A les  merceries es pot  comprar viu ja fet  a punt  per  cosir, però és tan fàcil i ràpid de  fer que no val la pena gastar-s'hi diners. Aquí teniu un tutorial que explica pas a pas  com fer-lo (quan es té  una  miqueta de  pràctica les agulles són del tot innecessàries i el procés és mooooolt més ràpid). I aquí un altre  que explica com cosir-lo.
  • botons. Jo en vaig  cosir 10, però la mida i quantitat és  totalment a gust  de  cadascú.
  • cinta  adhesiva (opcional).
  • peu per a cosir cremalleres.
  • peu per a cosir  botons (opcional, però molt  recomanable)
  • peu per a fer  traus (opcional però molt recomanable)
  • estris bàsics de  costura.


  • Cosim  la peça abotonada (flap)
Començarem per cosir el viu (si no l'hem comprat  fet) seguint el tutorial esmentat  abans (si algú necessita algun aclariment o bé  coneix un tutorial millor que faci un crit als comentaris).
A continuació cosirem el viu que  hem fet a la peça abotonada. Podem seguir aquest  tutorial pràcticament al  peu de la lletra. 
Les  passes, tal com indica el tutorial, seran primer cosir el viu (amb la part que té inserida  la  corda cap a dins la peça i amb els marges de costura seguint la vora de  la peça). Després (encara no) farem uns talls als marges de  costura en la zona  corba (indicat  a la foto amb unes  fletxes).

 A continuació col·locarem la vista de la peça abotonada (flap facing) a sobre de la peça abotonada amb el viu ja cosit amb les  cares bones tocant-se. D'aquesta manera  ens  queda un "sandvitx" amb  el viu al mig.

 Encara amb el peu per  a  cremalleres cosirem com més aprop de  la  corda  millor. Començarem per  la zona corba (on hem posat el viu) (és important no cosir ara  els laterals del vestit, els que aniran units al darrere del vestit), seguirem cosint la zona del coll (que no té viu) i baixarem per l'altre lateral de  la peça abotonada on abans  hem cosit el viu. Veieu la línia verda  de la foto:



Ara  és el moment de tallar els cantons   dels marges de  costura de la part  superior de  la peça abotonada i de  fer  els  talls al marge  de  costura  de les zones corbes que  havíem indicat  abans amb  les  fletxes:



Li feim la  volta  i planxam:

vist des del darrere

vist des de davant

  • cosim les espatlles
Ara agafam la peça de darrere (back) i la peça dels costats del davanter (bodice  front sides) i les col·locam una damunt de  l'altra, amb  les  cares  bones  tocant-se, i alineant les vores de les  espatlles. 


Subjectem amb agulles i cosim les  espatlles. 


Planxam la  costura oberta. Com que aquesta costura no es  veurà després perquè quedarà oculta davall de les  vistes, jo no em vaig  molestar a  acabar les vores ni amb zig-zag ni amb l'overlock, si heu escollit  una amplada de  les  vistes més petita que la que s'indica  en  aquest  tutorial i part  d'aquesta  costura queda vista, seria convenient rematar els marges de  costura  d'alguna  manera.



  • preparam les vistes

Agafem les  peces de les vistes del davant  i del darrere i les posem una  sobre  l'altra fent coincidir les vores de les  espatlles, amb les  cares bones  tocant-se. Subjectar  amb  agulles:


Cosim  les espatlles i planxem la  costura oberta. De nou, com que aquesta  costura  serà oculta no cal acabar els marges  de  costura. La vista  acabada ha  de quedar  així:


Ara, amb  una  puntada en zigzag o bé amb  l'overlock rematarem tota la vora exterior de  la vista ( el contorn extern de  la peça que veim a la foto anterior)

  • cosim les vistes al vestit

Sobre  el vestit obert (davanter i darrere cosit per  les  espatlles, ben estirat) hi col·loquem, amb les cares bones  tocant-se, la  vista que hem cosit  abans, així:


Hem d'alinear molt  bé totes les  vores de l'obertura davantera i del coll. Ho subjectem amb agulles i cosim. 
Retallem els marges de  costura on les  costures formen angles  rectes tal com es veu a la foto següent:

A la part arrodonida del coll convé  fer uns  talls al marge  de  costura, procurant  no tallar  el fil de la costura.
Li feim la volta perquè ens  quedi la part  bona de  la tela defora i planxem molt  bé.



  • preparam les  mànigues

Cosim la cinta de  biaix a  la part  recta  de les mànigues. Aquest  pas es pot  fer, i queda molt  millor acabat, una vegada cosides les mànigues. A mi m'agrada fer-ho així perquè és més ràpid i fàcil, encara que no quedi tan bé. Aconsellaria aquest  mètode  a les costureres principiants.

a continuació frunzim la part  superior de les mànigues, només la part  central, com en la foto:


  • cosim les mànigues  al vestit

Col·loquem les  mànigues sobre  el vestit obert per  les  costures de les espatlles, amb  les  cares bones  tocant-se. Amb l'ajuda  d'agulles  anem alineant la vora  corba  de les mànigues amb  la vora de les  cises. Jo començo per  subjectar  els dos extrems de la màniga i vaig fent  des dels dos extrems cap al centre, fins que  a la zona del centre  queden només uns 3-4 cm de  vora sense  haver-hi subjectat la tela de  la màniga (Aquesta longitud pot  ser  diferent; com més  gran sigui, menys concentrat us quedarà el frunzit de la màniga, i a la inversa, com més petit sigui, el frunzit  quedarà més marcat en el punt  central de la màniga). Veureu que sobra tela. És el moment  d'ajustar la part  frunzida perquè s'adapti a la longitud que  ens  queda al centre, a la zona  de  la  costura  de l'espatlla. És una operació que  val la pena fer-la a poc a poc i posar moltes agulles. 

Cosim  i repetim l'operació amb l'altra màniga.

  • cosim la peça abotonada als costats del davanter (flap + bodice front sides)
Situarem les peces del vestit com en la  foto, amb les  cares bones de  la tela cap a fora, fent coincidir els laterals i les costures de les mànigues.

A continuació agafarem la peça abotonada i la situarem al damunt de les altres peces, tenint  molta  cura de  fer coincidir molt  bé els laterals i sobretot posicionant  correctament la part de l'escot. Ho subjectarem amb agulles (només la part de  l'escot  i els laterals fins uns  centímetres davall de les obertures de les butxaques).

Com es pot veure  a la fotografia, la part del darrere del vestit ha quedat una  mica  més llarga que el davant. Ho arreglarem més endavant. El que és més important en aquest  pas és que  la zona de  l'escot quedi perfectament  alineada.
Ara aixecarem la part  de baix de la peça abotonada i farem coincidir en la mesura  del possible la part de baix de la vista  de  la peça abotonada amb la part  de  baix de  la peça dels costats del davanter:
subjectarem la part  de  baix de les  dues peces amb agulles i cosirem (els marges de  costura  s'haurien d'acabar  amb una  puntada  de  zigzag o bé  amb  la  overlock)
Una  vegada cosit col·locarem de  nou la peça abotonada sobre  la peça dels costats del davanter i subjectarem i embastarem els laterals de la part  de  baix  de les  butxaques amb unes puntades provisionals. Ho feim per assegurar-nos que  en  cosir  el davanter  i el darrere del vestit tot estigui al seu lloc.


De moment  hauríem de tenir quelcom semblant a  un vestit  obert:

  • cosim els laterals del vestit
doblegam el vestit sobre si mateix de  manera que ens quedin el davant sobre  el darrere , amb  les  cares  bones  tocant-se, com en la  foto:

Començarem per fer coincidir la costura de les cises del davant amb les del darrere


i a continuació alineam molt  bé les vores dels laterals i de la part de baix de  les  mànigues i subjectam amb agulles. Cosim els laterals des de l'extren de la màniga  fins  la part de  baix del vestit. Rematam les costures amb  una puntada  de zig-zag o bé amb la overlock.
Obrim i planxam les costures  laterals. Li feim la volta al vestit. Hauriem de tenir quelcom semblant a un vestit gairebé acabat:



  • cosim la cinta de  biaix a la vora de la part de  baix  del  vestit
En cas que sigui necessari, ajustarem ara la longitud del davant  i del darrere del vestit per tal que siguin iguals, retallant el sobrant.

Aplicam la cinta de  biaix a la part de baix del vestit. Una altra opció és simplement fer una vora tradicional doblegant primer 1/2 cm i després 1cm , planxant  i després cosint.
Ho sento però no vaig  pensar a fer fotos d'aquest  pas; de tota manera, podeu prendre  de referència la foto del vestit acabat  i mirar  com està rematada la part de baix del vestit.
  • cosim el plec i el botó a les mànigues (opcional)
com que  no em va agradar  que  les  mànigues  quedessin tan volades, vaig  decidir fer un doblec a la part de  baix  de la màniga i subjectar-lo amb  un botó decoratiu. Ho vaig  fer  així perquè em va semblar que quedaria bé i sobretot  perquè seria  ràpid. Una  altra opció és descosir uns 2-3 cm del biaix i passar-hi un elàstic primet, cosir-lo a l'amplada final que  volem de  la màniga i tancar de  nou el tros que  hem descosit. D'aquesta manera  ens  quedaria una màniga  amb la part de baix  frunzida. Segur  que té un nom, però ara mateix no em ve al cap.

Jo ho vaig  fer  de  la manera  següent:
 li vaig posar el vestit a  la  meva  filla, vaig marcar  el doblec  situant-lo a  la part més externa del braç i deixant  una amplada de  màniga que em va agradar (no és un mètode  gens  científic, ho sé, ho sé).

Ho vaig  subjectar  amb  una agulla tancadora i li vaig treure  el vestit. (les fotos que  us poso són d'un altre  projecte, però serviran, espero,  per aclarir el procés).

Si us hi fixeu bé  en la foto, el plec queda descentrat en la màniga. Ara hem de marcar el plec al mateix lloc en l'altra  màniga (de forma  simètrica). Jo ho vaig  fer  posant  la màniga  amb el plec  plana sobre  la taula i posant  l'altra màniga  també plana  just  a la vora i "copiant" la situació del plec.

A continuació vaig fer  unes  puntades per  fixar el plec.

Vaig obrir  la màniga  i el sobrant de  tela  que forma el plec el vaig distribuir  uniformement a banda  i banda d'aquestes puntades (millor mirau la foto perquè  no ho sé explicar  millor  amb  paraules):

Ho vaig  subjectar amb unes  agulles

A continuació vaig  cosir un botó decoratiu just al damunt de  la  costura.

Així de simple, tot  i que per  a les que  us  agrada fer  les  coses ben fetes, potser  seria  millor  abans fer unes  puntades per fixar  la tela del darrere abans  de cosir el botó.

Les  més observadores haureu vist  que subjectant  el botó hi ha un tros de cinta  adhesiva. Vaig  provar  una tècnica que vaig llegir  en algun bloc de  costura (ho sento, però no recordo on), que  consisteix en subjectar  el botó amb celo i després cosir-lo amb la màquina. Una vegada cosit  es  retira  el celo i ja  està! Us  ho recomano!!! des que  ho vaig  provar ho faig  sempre  així. El botó es manté  al lloc i després el celo es retira  sense  cap problema. S'han acabat els  botons descentrats o que patinen davall el peu de la màquina!


  • feim els traus i cosim els botons  al davant del vestit
A  continuació situarem sobre  el vestit els  botons de  la manera que ens agradi més. Jo vaig  optar per posar-ne 10, distribuïts uniformement al llarg de  tota  la  peça abotonada. Només els  4 de  la part de  dalt  fan la  seva funció com a  botó i tenen un trau per abotonar-los; la resta  són simplement decoratius (tot  i que també  ajuden a  mantenir  la  vista  interior al seu lloc). Com podeu veure a  la foto els  vaig  subjectar, com abans, amb  celo.


Ara marcarem, per als 4 botons superiors els traus que  hem de fer:

I, és clar, farem els  traus.
I per acabar: cosim els botons. Una consideració: si heu pensat a situar-lo igual com he fet  jo, els   2 botons que es troben a  l'alçada  de  la corba de  les butxaques només s'han de cosir  a la peça abotonada; els quatre botons  superiors, com és  obvi, només s'han de cosir a la peça dels costats del davanter i els 4 situats a la zona  intermèdia s'han de cosir travessant i subjectant la peça abotonada i els costats  del davanter. D'aquesta  manera  obtenim una  obertura  més que suficient  per al cap.

FINITOOOOOOOO!

Esper que  us hagi agradat i que  en faceu molts.

Si algú necessita ajuda i/o aclariments ja  ho sabeu: feu un crit  cibernètic! (=deixau un comentari o bé escriviu-me un mail a mj.bestard@gmail.com)

BON ESTIU!!! (o el que en queda..)












3 comentaris:

  1. Maria, Ja saps que aquesta versó teva del vestit em té el cor robat però ara em fa mandra fer un vestit massa d'estiu per si la meva filla no el fa servir massa.... I si el faig de màniga llarga? Una micropana potser? Què n'opines?

    M

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona idea! Ja tinc ganes de veure la teva versió!

      Elimina
  2. Impressionant tutorial Maria !!!!!! jo me'l guardo per si faig els vestits per aquest nadal amb aquest model.... jo pensava potser fer-los igual de màniga curta i posar un jersei de coll alt sota...

    ResponElimina